برای کسب اطلاعات لازم از فناوری ویپ VOIP، ابزارهای موجود برای این تکنولوژی و نحوه راه اندازی فناوری ویپ VOIP به وسیله میکروتیک با ما همراه باشید.

 

ایجاد ارتباط و برقراری رابطه با یکدیگر یکی از مهم ترین نیازهای بشر می باشد. نحوه برقراری ارتباط با پیشرفت تکنولوژی و به دست آوردن فناوری های جدید روز به روز در حال تغییر و دگرگونی است. فناوری ویپ VOIP یکی از جدیدترین روش های برقراری ارتباط با استفاده از بستر اینترنت می باشد که ایجاد ارتباط را برای کاربران بسیار آسان تر کرده و قابلیت های بیشتری را برای آنان فراهم نموده است.

معرفی فناوری ویپ VOIP

VOIP یا همان Voice Over Internet Protocol به معنای برقراری ارتباط و انتقال هم‌زمان مکالمات تلفنی بر روی یک بستر داده می باشد. عملکرد این فناوری به این گونه است که صداهای منتقل شده را در ابتدا تبدیل به بسته های اطلاعاتی کرده و از طریق شبکه داده ها، همچون اینترنت آن ها را جا به جا می کند. فناوری ویپ VOIP​ صداهای تولید شده را که به صورت سیگنال های آنالوگی می باشند، به سیگنال های دیجیتالی تبدیل کرده و این بسته ها را با استفاده از بسترهایی چون اینترنت رد و بدل و منتقل می کند.

 برای برقراری ارتباط از طریق فناوری ویپ VOIP​، ابزارهای مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ATA، IP Phones، Soft Phones و VOIP Gateway اشاره کرد. کاربرد و نحوه عملکرد هر یک از این ابزارها متفاوت بوده و ایجاد ارتباط را با ابزارهای مختلف و روش های گوناگون، میسر می سازند.

مزایای فناوری VOIP​

 از جمله مزایای استفاده از فناوری ویپ VOIP​ نسبت به سایر ابزارها، کاهش هزینه و صرفه جویی در زمانی است که برای کاربران به دنبال دارد. با استفاده از این فناوری می توان به راحتی و با استفاده از فضای اینترنت، تماس های راه دور را در هر نقطه از دنیا برقرار کرده و هزینه کمتری را نسبت به مخابرات سنتی متقبل شد. البته باید اشاره کرد که در کنار مزایای قابل توجهی که این فناوری برای انسان ها به همراه داشته، معایبی نیز به دنبال دارد که در مقابل مزیت های آن قابل چشم پوشی می باشد.

راه اندازی voip با میکروتیک

برای راه اندازی فناوری ویپ VOIP​ با استفاده از میکروتیک، باید از میکروتیک Gateway استفاده کرد که به صورت دستگاه سخت افزاری و os نیز وجود دارد. برای اینکه سخت افزار بتواند از فناوری ویپ VOIP​ پشتیبانی کند، باید مجهز به کارت های مخصوصی در جهت تبدیل سیگنالینگ، انکدینگ و دیکدینگ باشد تا بتواند عملیات تبدیل صدا به سیگنال، فشرده سازی و برعکس را به صورت مداوم انجام دهد. از آن جا که میکروتیک ماژولار نمی باشد و قابلیت افزودن کارت در آن وجود ندارد، از میکروتیک Gateway یا میکروتیک ورودی برای راه اندازی ویپ VOIP​ می توان بهره برد، که این ابزار تنها جهت مسیریابی و هدایت مورد استفاده قرار می گیرد.

دروازه ها یا Gateway به عنوان ابزارهایی برای ارتباط دادن شبکه های غیر یکسان و نامتشابه استفاده می شوند و به عنوان پل ارتباطی برای اتصال شبکه های سنتی و شبکه های IP در جهت ترجمه و انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت آشنایی با تکنولوژی ویپ VOIP اینجا وارد شوید …

مقالات بیشتر نصب و راه اندازی ویپ توسط گروه فنی و مهندسی آی تک اینجا کلیک کنید

logo-samandehi