به منظور نورپردازی و تامین روشنایی مکان های عمومی مختلف مانند پارک ها و ورزشگاه ها از برج هایی با نام برج نوری استفاده می کنند. نورپردازی حرفه ای به منظور روشن کردن فضاهای خارجی و عمومی باعث شده تا ساخت برج های نوری با ارتفاع و ظرفیت های مختلفی صورت گیرد. برخی این برج ها را با نام برج روشنایی می شناسند. در بالای این برج ها پروژکتورهای مختلفی نصب می گردد.

برج روشنایی

برج نوری از انواع برج های ساخته شده با هدف تامین روشنایی محیط های مختلف عمومی داخل و خارج شهر می باشد. همچنین به منظور تامین محوطه برخی از ساختمان های بزرگ از این نوع دکل ها استفاده می گردد. در ساختار برج های نوری از میله برقگیر و همچنین کلاهک محافظ نفوذ باران استفاده می شود. استفاده از سیستم بازوهای متعادل یا به عبارت دیگر رابر از جمله موارد ایمنی مورد استفاده در این برج ها می باشد.

این برج ها در ارتفاع های مختلف ساخته می شود و تعداد چراغ ها یا پروژکتورهای نصب شده بر روی آن نیز می تواند بین ۶ تا ۱۸ پروژکتور متغیر باشد. البته بر روی برج های نوری تلسکوپی می توان از ۴ تا ۳۶ عدد پروژکتور را نصب کرد. برخی از دکل های نوری به صورت کم مصرف طراحی و ساخته می شوند. بدنه این نوع از دکل های نوری به طور معمول چند وجهی ساخته می شوند تا مقاومت و ایستایی بهتری داشته باشند.

به منظور نصب این برج های نوری بر روی زمین از صفحه های فلزی پیچ شده بر روی زمین و یا پایه های فونداسیون بتنی استفاده می گردد. به منظور بالا و پایین کردن بخش نوری و بالایی این برج ها که اصطلاحا به آن هد برج گفته می شود از گیربکس های دستی و یا برقی استفاده می کنند.

برج روشنایی

کاربرد برج نوری

از این برج ها در محیط های باز و عمومی شهری و همچنین فضاهای خرج شهری استفاده می شود. انواع این برج ها را می توان در فرودگاه ها و پایانه ها نیز دید. از دیگر مکان های مورد استفاده می توان به پارک ها و بیمارستان ها اشاره داشت. همچنین برج های روشنایی با ارتفاع های مختلف را در پارکینگ ها و یا میادین می توان مورد استفاده قرار داد. البته در ساخت و کاربرد این برج ها عوامل مختلفی می تواند موثر باشد

دکل روشنایی

مشخصات فنی برج نور

بدنه این دکل روشنایی را به طور معمول چند وجهی می سازند که ۸، ۱۲ و ۱۶ از تعداد وجه های این برج ها می باشد. جنس برج نوری به طور معمول از ورق های خاص فولادی می باشد که دارای مقاومت مورد نیاز خواهد بود.

برج نوری و پایه چراغ بر اساس نوع استفاده در ارتفاع های مختلف از ۶ تا ۵۰ متر تولید می شود. تعیین ارتفاع مناسب در برج نوری می تواند متاثر از جنس خاک، مساحت تحت پوشش، میزان برق مصرفی، نوع پروژکتور و یا میزان درخت در اطراف آن باشد. بخش نوری یا هد این نوع از برج ها می تواند ثابت و یا متحرک ساخته شود.

در تولید کلیه قطعات مورد استفاده در این نوع از دکل ها از گالوانیزه گرم استفاده شده که طول عمر و مقاومت آنها را بالا می برد. کلیه قطعات بدنه به صورت جوشکاری با در نظر گرفتن استانداردهای لازم انجام می گیرد. در ساخت این برج ها، شدت باد محاسبه شده و به طور کامل در نظر گرفته می شود.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشتریان محترم

به اطلاع میرساند، بدلیل مشکل در برقراری خطوط تلفن ثابت، لطفا با شماره های زیر در تماس باشید.

فروش دکل منوپل : 09192999709

فروش دکل مهاری : 09102981029

پیگیری ارسال محولات : 09190285505

09123716144

 پیشاپیش از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم 

گروه مهندسی آی تک

This will close in 20 seconds

logo-samandehi