تولید دکل مهاری از جمله تولیدات نمونه ای از دکل های مخابراتی هستند که به کمک یک سیم مهار کننده به یک تکیه گاهی همانند زمین متصل شده و قابل نصب بر روی سازه های مختلف بتنی و فلزی به منظور نصب دیش های ماکروویو، نصب آنتن های بی سیم، نصب آنتن های موبایل، نصب آنتن های رادیویی و….به کار می روند که رعایت اصول فنی مهندسی و استاندارد ها برای پیشگیری از تلفات بسیار حائز اهمیت می باشد.

 دکل مهاری چیست؟

در ابتدا نوعی سازه در کشور کانادا توسط مجموعه ای تولید کننده با نام روهن به منظور نصب سریع و قابلیت آسان جا به جایی تولید و بهره برداری شد که امروزه از آنها با نام دکل های مهاری یاد می شود در واقع مجموعه ای از دکل های مخابراتی جزء دکل های مهاری هستند که به منظور کاربردهای مختلف مورد ساخت و نصب قرار می گیرند.

تولید دکل مهاری اغلب در شبکه های رایانه ای، رادیویی و شبکه های تلفن همراه استفاده می شوند و معمولا پشت بام ادارات و منازل بهترین مکان برای نصب و راه اندازی دکل های مهاری برگزیده شده است. امروزه شرکت های مختلفی سعی کرده از تولید دکل مهاری بیشترین کاربرد را داشته باشند زیرا چنین دکل های مخابراتی به دلیل کاربرد مصالح و فلزات سبک وزن کمی داشته و سبک هستند و همچنین برای استفاده کنندگان هزینه های پایینی را شامل می شوند. از طرفی در زمان نصب بسیار سریع و راحت راه اندازی می شوند.

تولید دکل مهاری

انواع دکل مهاری

در تولید دکل مهاری شرکت های مخابراتی در نظر گرفته اند تا دکل های مهاری به دسته های مختلفی طبقه بندی شوند که از جمله انواع دکل های مهاری عبارتند از:

۱_ دکل های گروه G که در شماره های مختلف ارائه شده و جزء دکل های سه وجهی قرار گرفته اند.

۲_ دکل های مخابراتی خود ایستا که به صورت سه وجهی هستند.

۳_ دکل های مخابراتی خود ایستا که به صورت چهار وجهی هستند.

۴_ دکل های مهاری سه وجهی

۵_ دکل های مهاری چهاروجهی

۶_ دکل های مونوپل با پایه های تک

۷_ دکل های مهاری وینچی

مشخصات تولید دکل مهاری

انواع دکل های مهاری از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که عمدتا اجزایی مانند مهارکش، صفحه تعادل، گوشواره، پیچ و مهره، کرپی، سکشن بدنه و…..پیکره اصلی دکل های مهاری را در بر گرفته اند. تولید دکل مهاری با وزن بسیار کمی انجام شده و می توانند بر بنای سوله ها و ساختمان ها نصب گردند به همین دلیل نسبت به سایر دکل های مخابراتی برتری دارند.

این گونه دکل های مخابراتی بیشتر به علت بلند بودنشان برای نصب آنتن های بی سیم و مخابراتی عمده ترین کاربرد را از خود نشان داده اند. البته در طراحی و تولید دکل مهاری می بایست یک سری المان های دیگری را مورد نظر داشت. مانند باری که بر پیکره دکل مهاری به علت وزش باد به دکل وارد خواهد آمد. ساخت مناسب و استقامت دکل مهاری با توجه به باری که ممکن است بر اثر زلزله متحمل شود. از این رو در تولید دکل مهاری همانند دیگر تجهیزات لازم بوده تا آیین نامه ها و استانداردهایی وجود داشته باشد. از جمله این آیین نامه عبارتند از:

_ استانداردهایEIA_ F_222_ RS_

_ آیین نامه های IRAN 2800

_ آیین نامه های فولاد با نام اختصاری AISC

 

معرفی متعلقات در تولید دکل مهاری

همانطور که قبلا ذکر شد در تولید دکل مهاری اجزایی مانند گوشواره، کرپی، سیم مهار، تکه، قسمت، سکشن، انکر راد، انکربولت، مهار کش، صفحه تعادل، تسمه کمربندی و…به کار برده می شود. که گوشواره خم شدن سیم های مهاری را افزایش داده و سبب شده تا سیم مهاری طول عمر بیشتری داشته باشد. کرپی محکم کننده و متصل کننده سیم مهاری است.

از مهمترین اجزای هر دکل مهاری سیم های مهاری  هستند که سبب ایستادگی دکل های مهاری و مقاومت در برابر وزش های باد می شوند. سکشن ها که از لوله، پیچ و مهره و میلگرد ساخته شده اند برای اتصالات دکل های مهاری به کار برده می شوند. انکر راد سیم های مهاری را به فونداسیون متصل می کنند، انکر بولت سعی کرده دکل مهاری را در فونداسیون ها جا سازی و محکم کند. بست قورباغه ای یا مهارکش ها در ایجاد کشش های اولیه همراه با چرخیدن نقش دارند.

صفحه تعادل برای اتصال دکل مهاری با زمین کاربرد دارد. تسمه کمربندی پخش نیرو در تمامی جهات دکل مهاری خصوصا دکل هایی که ارتفاع زیاد دارند را بر عهده دارد.

شرایط کاربرد دکل های مهاری

در زمان نصب و بهره برداری از دکل های مهاری لازم است  تا به اندازه کافی فضا موجود بوده و استانداردها و ساز و کار فنی مهندسی رعایت شود. از این رو در محیط ها و پروژه هایی که نیاز باشد خدمات اینترنتی راه اندازی شده و حمل و نقل دکل به راحتی انجام گیرد استفاده از دکل های مهاری بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

ساخت دکل های مهاری

تولید دکل مهارییکی از مواردی که سبب شده تا تولید دکل های مهاری به آسانی صورت گیرد این بوده که قطعات  دکل های مهاری می توانند از پیش ساخته شده و تنها در محل نصب مونتاژ شوند. موادی که در اجزای دکل های مهاری به کار برده می شود اکثرا از نوع آهن ST37 است که لزوما در برخی اوقات به منظور بالا بردن مقاومت دکل های مهاری سعی شده از آهن های نوع ۴۴  و ۵۲ هم استفاده شود.

در نهایت پس از تولید تمامی اجزای تشکیل دهنده دکل های مهاری در نظر گرفته شده به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی آهن های به کار رفته شده تمامی قطعات به گالوانیزه گرم آغشته شوند. برای نصب و راه اندازی دکل مهاری مهندسین اجزایی سعی کرده از پیچ های مقاوم گرید با نمره ۸/۸ استفاده کنند.

طولی که سکشن ها و قسمت ها از دکل مهاری دارند به اندازه ۳ متر بوده و با قرار گرفتن بر روی یکدیگر به حالت عمودی ساخته می شوند که عمدتا با توجه به مدل دکل مهاری از میلگردها و لوله هایی با اندازه های مختلف استفاده می شود.

مهندسین اجرایی برای جلوگیری از ریزش و جدا شدن قطعات دکل های مهاری بر اثر بادهای شدید و یا زلزله ها و احتمالا فشارهایی که ممکن است به طور ناگهانی به دکل وارد شود  لازم دانسته تا علاوه بر پیچ و مهره نمودن قطعات تشکیل دهنده به یکدیگر تمامی متعلقات دکل های مهاری را با کمک جوش CO2 به یکدیگر متصل نمایند.

 

 

 

 

جهت استعلام قیمت و درخواست پیش فاکتور میتوانید با شماره ۰۹۱۲۳۷۱۶۱۴۴ از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.

 

تلفن ثابت : ۶۶۹۷۷۹۷۲ ۰۲۱   –   ۶۶۹۷۷۹۸۷ ۰۲۱              تلفن همراه : ۰۹۱۲۳۷۱۶۱۴۴

 

[yasr_visitor_votes size=”medium”]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi