برج روشنایی سازه ای است که در ارتفاع بالا نور منطقه وسیعی را تامین می کند. برج نور معمولا در مکان های عمومی و یا کارخانجات بزرگ و پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت ورقه این سازه از پایین به بالا کاهش می یابد یعنی قطعات پایینی ضخیم تر و مستحکم تر بوده و قطعات بالایی ورقه های نازکتری دارد.

برج نور یا برج روشنایی

برج نور یا برج روشنایی، سازه ای آهنی، چند ضلعی و با ارتفاع زیاد است که برای روشن کردن فضایی گسترده در شب مورد استفاده قرار می گیرد. ارتفاع سازه بسته به سفارش مشتری ممکن است تا ۳۰ متر باشد و وجه های آن بین ۶ تا ۱۶ ضلع قابل سفارش است. برج نور را در مکان های ناهموار و گاهی در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز نصب می شوند.

برج روشنایی در مکان هایی نظیر پارکینگ های سرباز، پارک ها، پادگان ها، استادیوم، پالایشگاه ها و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اهمیت وجود برج نور در مکان هایی با پروژه های کاری چند شیفت افزون می شود. زیرا مهندسان و یا افرادی که می بایست مدت زیادی روی پروژه ای خاص متمرکز شوند نیاز به هوشیاری روز را دارند و وجود دکل های روشنایی نور مناسب جهت این هوشیاری و تمرکز را برای کارهای نسبتا سخت و طاقت فرسا را فراهم می کند.

دکل روشنایی

دکل های روشنایی معمولا دارای دو سبد ثابت و متحرک هستند که هر یک از آنها می تواند کاربری بهینه ای برای مصرف کننده داشته و مزایای خاص خود را دارند. در برج هایی که سبد متحرک دارند، در واقع سبدی که روی برج نصب شده است قابل حرکت در امتداد ستون دکل به صورت عمودی است. این سبد در مواقع ضروری با استفاده از یک سیم بوکسل و موتور الکتریکی از ارتفاع چند متری به سطح زمین حرکت می کند تا تعمیرات لازم روی آن انجام شود. تحرک سبد دکل روشنایی سبب افزایش ایمنی و همینطور افزایش سرعت تعمیر برج نوری می شود.

در برج های نوری با سبد ثابت، معمولا نردبانی حفاظت شده و سبد مخصوصی جهت استقرار اپراتور بالای دکل تعبیه شده است تا در صورت نیاز، اپراتور برای تعمیر و نگهداری برج نور به بالای دکل برود. در برج هایی که سبد ثابت دارند معمولا ضخامت پایه بیشتر در نظر گرفته می شود تا وزن اپراتور و نردبان سبد را حفظ کند. در هنگان نصب این سازه می بایست تمامی عوامل احتمالی نظیر سرعت وزش باد، استانداردهای ایمنی در مواجهه با زلزله و… به درستی محاسبه و اعمال شود.

نصب برج نوری

معمولا برج روشنایی به صورت قطعه هایی با اندازه یکسان و توسط نیروی فشاری داخل هم اورلپ می شوند و  این مورد ممکن است مقداری از ارتفاع تخمین زده شده کم کند. بنابراین قبل از سفارش این موضوع را در نظر بگیرید.

در برج هایی که سبد متحرک دارند عملیات تعمیر و نگهداری با سرعت و ایمنی بیشتری انجام خواهد شد بنابراین در صورتی که برج نور در محل نسبتا خطرناک و یا با وزش های باد شدید نصب شده است بهتر است که از دکل با سبد متحرک استفاده شود.

در صورتی که دکل با سبد ثابت نصب می کنید حتما به این نکته توجه کنید که دکل می بایست استقامت بیشتری داشته باشد تا وزن اپراتور، نردبان و سبد را به خوبی تحمل کند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi