دکل یا برج نوری (روشنایی) به سازه هایی از جنس فلز گفته می شود که از مواد گالوانیزه گرم به منظور پوشش و محافظت سطح خارجی آن در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. در این بخش قصد داریم تا شما را با کارایی انواع دکل روشنایی آشنا کرده و اطلاعاتی مهم در خصوص نحوه نصب برج نوری در اختیار قرار دهیم.

ساختار دکل روشنایی به طور کلی متشکل از یک پایه فلزی در سایز و ارتفاع های مختلف و چند عدد پروژکتور نصب شده بر روی این سازه فلزی بوده که از آن در جهت تامین نور لازم برای روشن نگه داشتن فضاهای باز و عمومی گسترده نظیر بلوارها، میادین، محوطه های صنعتی، بیمارستان و پارک های جنگلی استفاده می شود. این برج نوری (روشنایی)  را می توان از نظر نحوه عملکرد و کارایی به دو دسته مختلف زیر تقسیم نمود:

– برج روشنایی با سبد (هد) ثابت 

این مدل از برج نوری (روشنایی) به گونه ای طراحی شده است که برای تعویض لامپ پروژکتورهای یا تعمیر سایز اجزای سازنده برج در مواقع مختلف باید از طریق نردبان نصب شده بر روی آن اقدام نمود. البته گونه ای دیگر از این مدل برج ها فاقد نردبان بوده و برای تعویض یا تعمیر لوازم مکمل برج باید از وسایل بالابر کمک گرفت.

برج روشنایی با سبد (هد) متحرک

برج نوری (روشنایی) با هد متحرک را نیز می  توان به دو دسته مجزای برج های نوری دستی و برج های نوری برقی تقسیم نمود. در برج های نوری متحرک نوع دستی از یک هندل برای بالا و پایین آوردن سبد پروژکتورها استفاده می شود.

در حقیقت این مدل از برج های نوری با نیروی مکانیکی که از طریق دست به سیم بکسل متصل به سبد منتقل می شود؛ کار می کند. در حالی که در برج های نوری متحرک برقی از نیروی الکتریسیته برای حرکت و بالا و پایین کردن سبد استفاده می شود.

نکات قابل توجه در خصوص نحوه طراحی و نصب برج نوری

هنگام طراحی و ساخت انواع برج نوری (روشنایی) و حتی مراحل نصب آن باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر خود قرار داد که با رعایت و توجه کافی به این اصول و فاکتورها می توان از ایمنی و امنیت برج برای نصب در محل مورد نظر خود اطمینان حاصل کرد. این عوامل و فاکتورها که حتما باید در محاسبات طراحی و ساخت برج نوری لحاظ شوند؛ به شرح موارد مطرح شده در قسمت ذیل است:

– توجه به جنس و ضخامت ورق استفاده شده در ساخت سازه فلزی دکل روشنایی

– وزن دکل و ارتفاع استاندارد پایه آن از ۶ تا ۶۰ متر با توجه به شرایط محیط

– میزان مقاومت و استحکام فونداسیون دکل در برابر وقوع حوادث طبیعی احتمالی نظیر سیل، زلزله، طوفان

– میزان سرعت وزش و جهت غالب باد منطقه محل نصب دکل

– بررسی وضعیت ساختار و جنس خاک زمین منطقه برای ثابت و محکم نگه داشتن دکل به هنگام نصب

– استفاده از قفل های اینترلاک و پاراشوت برای ایمنی سبد در مواقع پارگی سیم بکسل و یا سقوط مستقیم آن

– شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر و میانگین بارش بارندگی و برف در فصول سرد سال

– توجه به نحوه نصب پروژکتورها و تعداد استاندارد آن ها بر روی سبد برج و تنظیم زاویه تابش نور

– و …

 

 

خرید دکل مهاری دست دوم , فروش دکل مهاری دست دوم, دکل مخابراتی , طراحی دکل مخابراتی , دکل های مخابراتی , راه اندازی دکل مخابراتی , نصب دکل های مخابراتی , قیمت انواع دکل های مخابراتی , قیمت دکل مخابراتی , طراحی دکل های مخابراتی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi