برج روشناییبرج نوری که در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند به انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. این تنوع در تولید کمک می کند تا بیشترین کارایی در محیط های مختلف از این برج ها انتظار داشت. انواع برج نوری را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

برج نوری

برج روشنایی یا برج نور یکی از تجهیزات برای ایجاد روشنایی مناسب در فضاهای بسیار وسیع است. ارتفاع زیاد این برج ها باعث می شود تا نور سطح بیشتری را پوشش دهد و استفاده از چراغ های ال ای دی و پروژکتورهای بزرگ باعث گستردگی بیشتر فضا می شود. اما در فضاهای مختلف نیاز به استفاده از انواع برج نوری است. این تنوع کارایی بهتر این برج ها را در فضاهای مختلف به دنبال دارد.

انواع برج نوری

معمولا دکل روشنایی به سه نوع مختلف تولید می شود که برای استفاده در فضاهای مخصوص کارایی دارند.

برج نوری ثابت: این برج به صورت ثابت طراحی می شود هد بالای دکل قابلیت حرکت نداشته و در زمان تعویض لامپ ها یا نظافت لازم است که متخصصین از برج بال بروند. این برج خود به انواع برج نوری نردبان دار و بدون نردبان تولید می شود.

برج نوری متحرک: در این برج نوری هد برج که محل قرار گیری پرژکتورها است به صورت متحرک طراحی می شود. بسته به ارتفاع دکل روشنایی این هد به دو صورت دستی و موتوری قابل حرکت است. موتور و گیربکس به وسیله سیم هد برج را به سمت بالا و پایین حرکت داده و عمل نظافت و تعویض لامپ ها در انواع برج نوری به راحتی صورت می گیرد.

برج نوری استادیومی: این برج طراحی خاصی داشته و نور دهی آن به صورت خاص به یک جهت است. از این برج در محل هایی که نیاز به نور در یک جهت است مانند استادیوم ها، اسکله ها، پالایشگاه ها و .. استفاده می شود. این برج  خود به انواع برج نوری طراحی و تولید می شود.

دکل روشنایی

پوشش بدنه در انواع برج نور

این برج ها به دلیل قرار گیری در فضاهای باز در معرض رطوبت محیطی قرار دارند. به همین دلیل لازم است که بدنه و قطعات در برج نوری به وسیله گالوانیزه گرم پوشش دهی شوند. این پوشش با ضخامت متفاوت در مناطق مختلف بر روی بدنه و قطعات برج قرار گرفته و مانع از زنگ زدگی آن در برابر رطوبت باران برف و کاهش طول عمر برج می شود.

سیم بکسل نیز به علت ایجاد امنیت بیشتر با گالوانیزه گرم پوشش داده شده است و از مغذی فولادی جهت استحکام بیشتر در آن استفاده شده است.

بر روی برج نوری از سیستم روشنایی چراغ چشمک زن جهت ایجاد امنیت و دید مناسب استفاده شده است.

معمولا نصب برج نوری به وسیله جرثقیل صورت می گیرد. این دکل ها به صورت قطعات ۶ متری در کارگاه ها تولید و در محل بر روی هم مونتاژ می شوند. باید توجه شود که در زمان مونتاژ حتما هم پوشانی لازم بین قطعات صورت گیرد. این هم پوشانی مانع از بروز آسیب در زمان وزش باد و یا ضربات مکانیکی به برج می شود.

توجه کنید در زمان خرید برج حتما به گرانتی تولید کننده توجه نمایید. به علت قرار گیری در محیط ها باز این برج ها در مواجه با انواع صدمات احتمالی هستند. دارا بودن گارانتی کمک می کند تا از آسیب دیدن برج در زمان وقوع اتفاقات جلوگیری به عمل آید.

نصب برج نوری

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi