دکل مخابراتی خودایستا معمولاً در دو حالت چهار پایه و یا سه پایه نصب و استفاده می شوند، دکل های چهارپایه قابلیت تحمل ارتفاع بالاتری را نسبت به دکل های سه پایه دارند. همچنین دکل های سه پایه نیز قابلیت های مخصوص خود را دارند که در موقعیت ها و مکان های مختلف کاربرد های بسیاری دارند.

دکل های مخابراتی خودایستا چیست؟

یکی از نمونه های دکل های مخابراتی، دکل مخابراتی خودایستا می باشد که البته این نوع دکل کاربرد های فراوانی در نصب آنتن های مختلف دارد. دکل مخابراتی خود ایستا معمولاً در دو حالت سه پایه و چهارپایه می باشند. پیمانکار باید این دو نوع دکل ها را با توجه به مکان مورد نظر، نوع مناسب را اجرا کند. دکل مخابراتی خود ایستای چهار پایه نسبت به دکل های سه پایه ظرفیت بیشتری دارند و همچنین ارتفاع بلند تری نیز نسبت به دکل های سه پایه دارند. اما دکل های سه پایه، ظرفیت ارتفاع کمتری را دارا می باشند. این دکل ها معمولاً بدون کابل های مهار کننده نصب و مورد استفاده قرار می گیرند. نام دیگر دکل های مخابراتی خود ایستا، لتیس می باشد. پایه های دکل مخابرات خود ایستا به شکل لوله ای و یا نبشی می باشد.

دکل مخابراتی خود ایستا

ویژگی های دکل های مخابراتی خود ایستا

لازم به ذکر می باشد که پایه های دکل مخابراتی خود ایستا، در ظرفیت بارگذاری آنها بسیار موثر می باشد. به این صورت که هر چقدر پایه های دکل ها فاصله بیشتری از هم داشته باشند، دکل تحمل ظرفیت بیشتری را خواهد داشت و هر چقدر پایه ها نزدیک تر باشند، ظرفیت دکل نیز پایین تر خواهد رفت. اما لازم به ذکر است که دکل با پایه های نزدیک هم مزایا و کاربرد های گوناگون خود را دارا می باشد.

وقتی که پایه های دکل های مخابراتی خود ایستا فاصله زیادی از هم دارند، هزینه ساخت دکل هم نسبت به پایه ها به طور کلی بالا می رود. ولی از آن طرف هم وقتی پایه ها فاصله بیشتری دارند، ممکن است هزینه اجرای پی نسبت به پایه ها کمتر شود. همچنین برعکس، هر چقدر پایه های دکل به هم نزدیک تر باشند، هزینه ساخت آن پایین تر می آید، اما ممکن است هزینه ای که برای اجرای پی مورد نیاز است نسبت به پایه ها بالا برود. به طور کلی ساخت دکل معمولی با فاصله پایه نرمال در مکان مناسب، بهترین حالت را دارا می باشد.

دکل خودایستا

انواع دکل مخابراتی خودایستا

دکل مخابراتی خود ایستا از دو نوع برخوردار می باشد که هرکدام مزایا و معایب نسبت به خود را دارند. انواع دکل های مخابراتی خود ایستا عبارت اند از:

۱٫    دکل مخابراتی خودایستای سه پایه ای

این نوع دکل ها بیشتر مورد استفاده آنتن های موبایل و بی سیم قرار می گیرند. در پایه های این نوع دکل ها بیشتر از میل گرد های سنگین و پایه های نبشی ۶۰ درجه استفاده شده است. این نوع دکل ها خود نیز دو نوع دیگر دارند که عبارت اند از: دکل های سه پایه لوله نبشی و دکل های سه پایه تمام نبشی. هر دو نوع این دکل ها در موقعیت های مختلف کاربرد های خود را دارند و هر دو مزایا و معایب گوناگونی دارند.

دکل مخابراتی خودایستا

۲٫    دکل مخابراتی خودایستای چهار پایه ای

همانطور که از اسم آنها پیداست، این نوع دکل مخابراتی خودایستا چهارپایه دارند. به طور معمول در این نوع دکل ها اکثر قطعات از نبش ساخته می شود. هر یک از این پایه ها زاویه نود درجه با هم ساخته اند که با پیچ و مهره های مخصوص به هم وصل شده اند.

دکل های مخابراتی خودایستا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi