دکل روشنایی یا برج نوری نقش بسیار مهمی در روشنایی و نورپردازی محیط دارند و امروزه کاربرد آنها را به راحتی می توان برای نورپردازی در مکان های دور و ناهموار و تحت شرایط جوی نامناسب، نورپردازی تفرجگاه ها و میادین شهری ،اتوبان ها و محوطه ساختمان ها( از قبیل بیمارستان ها و کارخانجات ) مشاهده کرد. در راستا قصد داریم تا شما را بیشتر با خصوصیات و مزایای این سازه پرکاربرد آشنا سازیم.

برج نور

دکل روشنایی چیست؟

برج های نوری را امروزه با نام ها مختلفی از قبیل برج روشنایی، دکل روشنایی و یا برج نوری تلسکوپی، می شناسند. این سازه های مرتفع را می توان از جمله مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات در عرصه نورپردازی روشنایی و روشنایی محوطه، روشنایی صنعتی و معابر شهری ( خصوصا در کلان شهر هایی همچون تهران ) به شمار آورد.

هنگامی که در بیرون از منزل و به صورت شبانه در حال قدم زدن هستید، به راحتی متوجه خواهید شد که معابری از قبیل بزرگراهها، اتوبانها، میادین، پارکها، محوطه های باز و …، نیاز به روشنایی کافی داشته تا بتوان بدون هیچ مشکلی به مقصد مورد نظر مراجعه کرد. لذا این معابر باید مستعد استفاده از این مدل ابزار روشنایی محوطه باشند.

در طراحی و ساخت انواع برج نوری ( شامل دکل روشنایی تلسکوپی و برج نور استادیومی ) و همچنین تعیین ارتفاع و تعداد پروژکتور نصب شده، لازم است که آیتم های متعددی لحاظ شود تا این تجهیز قادر باشد بازدهی مطلوبی را از خود به نمایش بگذارد. از جمله این آیتم ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • میزان روشنایی مورد نیاز در پروژه
  • سرعت باد و نیرو های فشار باد در منطقه
  • ساختار زمین و جنس خاک
  • وزن برج برای محاسبه فونداسیون
  • مقاومت در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی
  • رعایت استاندارد های بین المللی

برج روشنایی

مشخصات برج های روشنایی

اصلی ترین مشخصه دکل های روشنایی، برخورداری از پروژکتور هایی با توان نوری بالا می باشد تا قادر باشند بدون ایجاد سایه، منبع روشنایی وسیعی را فراهم نمایند. حداکثر ظرفیت برج های نوری ۳۶ عدد پروژکتور بوده که باعث ایجاد مقدار قابل توجهی نور می گردد. افزون بر اینکه در مدل های امروزی برج نوری، پروژکتور های LED جایگزین مدل متال هالید شده که این امر، مزایای زیادی همچون کاهش مصرف برق تا ۶ برابر، افزایش طول عمر پروژکتور را تا حداکثر ۸ برابر و کاهش قابل توجه هزینه های تعمیرات و نگهداری را به دنبال داشته است.

عمده کاربری برج نوری را می توان برای مجموعه های شب کار درنظر گرفت، همانطور که می دانید در طول فصل سرما روز ها کوتاه شده و ساعات روشنایی خورشید بسیار کم می شود و از آنجایی که بسیاری از کسب و کار ها و سازمان ها باید فعالیت خود را تا ساعاتی دیرتر ادامه دهند؛ لذا برای چنین سازمانهایی ( در صورت داشتن محوطه کاری بزرگ ) استفاده از برج نور بهترین گزینه برای تامین روشنایی محیط به شمار می آید.

نحوه نصب برج نوری

بعد از تثبیت و اجرای فونداسیون برج ( که به دو صورت ریختگی و آماده قابل اجرا است )، نصاب به وسیله ی نیروی فشاری و در محل مورد نظر، قطعات سازه را در هم اورلپ می کند. ضخامت ورق سازه دکل نوری از سمت پایین به بالا کاهش می یابد؛ بدین معنا که در قطعات پایین ضخیم تر و در قطعات بالا نازکتر خواهد بود.

در ادامه سازه توسط یک جرثقیل بر روی فونداسیون علم شده و تثبیت می گردد. در مرحله پایانی نصب هد، نصب پروژکتورها روی هد و اتصال الکتروموتور، گیربکس و سیم بکسل به دکل صورت می پذیرد.

 

 

فونداسیون پیش ساخته بتنی, قیمت فونداسیون پیش ساخته, تولید فونداسیون پیش ساخته, فونداسیون بتنی پیش ساخته, فونداسیون پیش ساخته بتنی, فونداسیون پیش ساخته دکل, فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی, فونداسیون پیش ساخته قیمت, فونداسیون پیش ساخته گلخانه, فونداسیون دیوار پیش ساخته , فونداسیون پیش ساخته , قیمت خرید دکل های مهاری , قیمت خرید دکل مهاری , لیست قیمت دکل مهاری , قیمت دکل چهار وجهی , قیمت نصب دکل مهاری , قیمت دکل سه وجهی , قیمت فروش دکل مهاری , قیمت دکل مهاری , قیمت دکل

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi