به پایه های بلند شهری که وظیفه روشنایی و نور رسانی به محیط را بر عهده دارند، برج روشنایی می گویند، این برج های نوری در ارتفاعات مختلف و با ظرفیت های نوری متنوع طراحی و ساخته می شوند، بدنه این برج ها به صورت چند وجهی و بسیار مستحکم ساخته می شود، هد برج نوری به دو صورت ثابت و متحرک می باشد. در برج های متحرک با کمک گیربکس های تعبیه شده می توان قسمت بالای برج را به منظور تعمیر و یا تعویض قطعات و یا پروژکتورها پایین آورد.

برج روشنایی و انواع برج های نوری

برج نوری به منظور تزیین و نورپردازی در محیط های داخل و خارج شهری مورد استفاده هستند که بر روی آنها از پروژکتورهای قوی به منظور نور رسانی استفاده می شود، ساخت و استفاده از برج های نوری با اهدافی همچون روشنایی مکان های مختلف شهری و بین شهری، ایجاد امنیت و همچنین توزیع نور در ارتفاع بالا و تحت پوشش قرار دادن فضای بزرگ تر بدون ایجاد سایه دنبال می شود.

برج روشنایی را به طور معمول در میادین و پارک ها می توان دید. روشنایی فضا های بزرگ شهری بر عهده این برج ها می باشد که برخی از آنها به صورت کم مصرف می باشند و البته کارایی برج های نوری باعث تنوع در ساخت این برج ها می شود، به طور کلی برج روشنایی در دو نوع تلسکوپی و استادیومی ساخته می شوند. هر کدام از این برج ها دارای خصوصیات مخصوص به خود هستند که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد.

برج روشنایی

دکل روشنایی تلسکوپی

این نوع از برج روشنایی دارای سر دایره ای شکل می باشد که این قسمت مختص به نصب پروژکتور و منبع نوری در برج می باشد، این نوع از برج ها بیشتر با هدف نورافشانی محیطی نصب و مورد استفاده قرار می گیرند و در بخش دایره ای برج نور در این مدل به دو صورت ساخته می شود که برخی دارای هد ثابت و برخی متحرک هستند. در نوع ثابت برای تعمیر و یا انجام هرگونه عملیات باید از برج بالا رفت اما در نوع متحرک می توان با کمک گیربکس تعبیه شده بخش بالایی را به پایین آورده و عملیات مورد نظر را بر روی آن اجرا کرد. بر روی برج های تلسکوپی می توان از ۴ تا ۳۶ عدد پروژکتور را نصب کرد که این پروژکتور ها از نوع کم مصرف و یا از نوع خیاری می باشند.

این نوع از برج ها را در ارتفاع های مختلف نصب می کنند که تعیین ارتفاع در برج ها به میزان باد و جنس خاک منطقه ارتباط دارد.

دکل روشنایی

برج های نوری استادیومی

این نوع از دکل های نوری نیز به منظور تامین نور استادیوم های بزرگ نورد استفاده می باشد. نه تنها نور محیطی را تامین می کند، بلکه شرایط فوق العاده ای برای فیلمبرداری نیز فراهم می نماید. این گونه از برج ها با زاویه تابش کم و البته در ارتفاع بالا نصب می شوند. زاویه تنظیم این برج ها بین ۱۲ تا ۶۰ درجه قابلیت تنظیم دارند. این نوع از برج های روشنایی را به طور معمول در ارتفاع ۱۲ تا ۱۸ متری نصب می کنند.

بخش بالایی و نورانی برج های استادیومی بیشتر به شکل مستطیلی شکل هستند و نوردهی آنها بیشتر از آنکه به صورت شعاعی مانند برج های تلسکوپی انجام شود به صورت یکطرفه خواهد بود.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi